Tarif Baru TNB : Mari Berjimat

Hari ni 1st June 2011, tarif baru elektrik mula berkuatkuasa. Berikut ialah kadar tarif baru seperti dalam website TNB.

TARIFF CATEGORY UNIT RATES
1. Tariff A - Domestic Tariff  
For the first 200 kWh (1 - 200 kWh) per month sen/kWh 21.8
For the next 100 kWh (201 - 300 kWh) per month sen/kWh 33.4
For the next 100 kWh (301 - 400 kWh) per month sen/kWh 40.0
For the first 100kWh (401 - 500 kWh) per month sen/kWh 40.2
For the next 100 kWh (501 - 600 kWh) per month sen/kWh 41.6
For the next 100 kWh (601 - 700 kWh) per month sen/kWh 42.6
For the next 100 kWh (701 - 800 kWh) per month sen/kWh 43.7
For the next 100 kWh (801 - 900 kWh) per month sen/kWh 45.3
For the next kWh (901 kWh onwards) per month sen/kWh 45.4
The minimum monthly charge is RM3.00  

Apa pula kesannya kepada pengguna domestik?


Jom kita berjimat!


Padam lampu
Padam semua lampu bilik atau ruang yang ada di rumah sekiranya tiada sesiapa di situ.
Sebagai contoh, jika anda sekeluarga berehat di ruang tamu, pastikan lampu bilik tidur, ruang makan atau dapur di tutup.


Tutup suis
Tutup semua suis peralatan elektrik dan elektronik jika tidak digunakan. Sebaik-baiknya jangan dibiarkan dalam mode 'standby'.

Guna kipas
Sebaik-baiknya gunakan kipas angin(kipas dinding atau kipas berdiri) dan elakkan penggunaan penyaman udara. Tapi kalau dah panas sangat dan tak tahan barulah gunakan penyaman udara.

Mentol besar
Gunakan satu mentol lampu yang besar jika memerlukan lebih pengcahayaan berbanding menggunakan mentol yang bersaiz kecil tetapi banyak bilangannya.

Masin Basuh
Elakkan penggunaan mesih basuh yang melebihi muatan ('overload') atau pun muatan penuh. Sebaiknya muatan tidak terlalu penuh. Selain hasil cucian yang kurang bersih ia juga mengakibatkan penggunaan tenaga elektrik yang berlebihan.

Pintu Peti Ais
Pastikan pintu peti ais ditutup rapat setelah digunakan.

Freezer
Freezer yang penuh mengurangkan penggunaan tenaga. Jadi sekiranya 'freezer' peti ais anda kosong, isikannya dengan kiub ais atau bekas ais supaya tenaga tidak dibuang begitu sahaja.

Makanan Panas
Elakkan menyimpan makanan yang panas atau yang baru dimasak dalam peti ais.


3 ulasan :

  1. hehe..kira susah jugak ler. nanti kalau naik...kita berjimat. Lepas tu naik lagi..kita berjimat lg, dan naik lagi kita berjimat lagi, naik lagi..berjimat lagi. hehe..nanti sampai satu masa, kita tak leh on pun sebarang alat elektrik sebab dah habis tahap berjimat. :)

    BalasPadam
  2. hmm..bahasa berlapiknya gitu la Tok..berjimat..sebabnya macam2 benda yg kita kena keluarkan duit dah naik harga. Kalau difikir2kan pasni kena buat PERUBAHAN lah.

    BalasPadam
  3. ye...marilah kte berjimat...ni elektrik naik...kang minyak plak satu lg isu...huhuh...

    aircond memang penyumbang pd kenaikan bil elektrik rumah...

    BalasPadam

Pengikut